Ajánlaná a Topallasok.hu-t másoknak is?
Több száz embert bocsáthat el a BKV idén
A BKV ebben az évben várhatóan kiszervez és elbocsát nagyjából 900 munkavállalót, elsősorban a buszágazatból. Az elbocsátási lista élére azok a buszvezetők kerülhetnek, akik elutasítják az üzemanyag-megtakarítás bérbe építését, írja a nol.hu.
A BKV idei büdzséjéből 6-7 milliárd forint hiányzik, amiben ráadásul nincs benne sem a hiteltörlesztés, ami 9.4 milliárd forint, sem a négyes metró építésének többletköltségei. A cég a piaci versenyben egyre hátrébb szorul, így a bérszerkezet átalakítása is terítéken van.
A fővárosi közlekedési cég igazgatótanácsa, illetve felügyelőbizottsága hétfőn tárgyalta volna a járművezetői bérszerkezet átalakítására vonatkozó javaslatot, ám a testületek tárgyalásra alkalmatlannak találták az előterjesztést. Így például hiányolták mellőle az adóhatóság állásfoglalását, mivel az átalakítás nyomán jóval kevesebb járulékot és adót fizetne be a fővárosi önkormányzat cége, mint most. A kérdés korábban a bértárgyalásokon is téma volt, és a tegnapi halasztással aligha került le véglegesen a napirendről.
Egyre több cég küzd a járatok üzemeltetéséért, idén további 300-400 busz kiszervezésével számolnak. Ennek következtében várhatóan kilencszázzal kevesebb munkavállalóra - járművezető, karbantartó - lesz szükség.
A Volánbusz várhatóan átvesz 320 járművezetőt, de a lemorzsolódást is beleszámítva az idén legalább 500-550 ember elbocsátásával számol a BKV. A lista élére „iratkozhatnak fel" azok a buszvezetők, akik elutasítják a munkaszerződésük módosítását.
A cég szándékában áll átalakítani a sofőrök bérezését, akik jövedelmük egy részét üzemanyag-megtakarításként kapnák meg, amivel a BKV úgy takaríthatna meg bérköltséget, hogy közben a buszvezetők nettó jövedelme nem változna, az alapórabér azonban 510 forinttal csökkenne. Az így kifizetett pénz ráadásul nyugdíj- és táppénzalapba sem számít bele.
Üzemanyag-megtakarítás címen jelenleg havi 100 ezer forint fizethető ki adómentesen. Ebből a BKV csak tízezer forintot használ ki. Ha ezt az összeget havi 79 ezer forintra emelnék sofőrönként, akkor 2,8 milliárd forintot takaríthatna meg a cég - az összeget nem kellene befizetni a központi költségvetésbe.
A bértárgyalásra meghívott szakszervezeti vezetők erős fenntartásokkal fogadták az ötletet. Abban viszont mindkét fél egyetértett, hogy ehhez módosítani kell a munkaszerződéseket. Ezt pedig csak a munkavállalók egyetértésével lehet, aki azonban nem ért egyet azt az állásvesztés réme fenyegetheti.
Forrás: Hrportal.hu